Interessenter i konsulentvirksomheden

Opgavens interessenter og rammer i konsulentvirksomheden

Lige som det er vigtigt for konsulenten at få afgrænset virksomhedens interessenter i opgaven, er det også vigtigt at få afgrænset interessenterne i eget hus.
Disse vil kunne begrænse opgaveløsningen og kvalificere opgaveløsningen.

Ledelsessystemet

Ledelsessystemet indeholder virksomhedspolitiske, organisatoriske, kvalitetsstyringsmæssige og økonomiske rammer, hvilke som oftest er defineret af konsulentvirksomhedens ledelse.
De virksomhedspolitiske rammer omfatter konsulentvirksomhedens definerede kerneområder og kundesegmenter.
De organisatoriske rammer omfatter konsulentvirksomhedens interne opgavedeling.
De kvalitetsmæssige rammer omfatter konsulentvirksomhedens procedurer for løsning af opgaver
De økonomiske rammer omfatter konsulentvirksomhedens økonomi, økonomiske aftaler med den pågældende virksomhed, evt. økonomiske restancer positive/negative overfor den pågældende virksomhed m.v.
 


Det kollegiale system

Det kollegiale system består af de faggrupper konsulentvirksomheden består af og deres indbyrdes relationer. I systemet er der både indbygget nogle virksomhedsspecifikke,  fagspecifikke og processpecifikke ressourcer, samtidig med at der er opbygget nogle uskrevne regler og samarbejdsrelationer indenfor og på tværs af faggrupperne.
De virksomhedsspecifikke ressourcer består i, hvis en eller flere kolleger tidligere har løst opgaver for virksomheden og/eller der er etableret en ordning med virksomhedsansvarlige for de enkelte virksomheder i konsulentvirksomheden.
De fagspecifikke og processpecifikke ressourcer består i, hvis en eller flere kolleger har løst lignende fagspecifikke opgaver, eller har løst opgaver i lignende organisationer.

Samarbejdet i  - og på tværs af – faggrupperne foregår enten som monofagligt, flerfagligt eller tværfagligt.

Monofagligt arbejde
Foregår ved at en konsulent udfører opgaven ud fra hans fagspecifikke synspunkt uden at inddrage andre faglige emner eller kompetencer i opgaveløsningen. Dette giver en høj fagspecifik profil på opgaven, men indebærer risiko for at konkurrerende bidrag til problembeskrivelsen udelades og/eller de valgte løsninger ikke er de mest optimale, eller i værste tilfælde - medfører andre arbejdsmiljømæssige problemer.
Denne type opgaveløsning ses dog oftest hos helt nye konsulenter, som endnu ikke har oparbejdet en vis generalistviden på de andre fagligheders områder.
En ”garvet” konsulent der arbejder i en konsulentvirksomhed med flere forskellige fagligheder vil i stedet typisk løse ovenstående opgave flerfagligt.

Flerfagligt arbejde
Foregår ved at opgaven løses ved at inddrage flere forskellige fagligheder. Dette ses f.eks. når en ”garvet” konsulent løser opgaver, idet hans generalistviden sikrer, at de mest fremtrædende problematikker fra de andre fagligheder indarbejdes i hele opgaveløsningen – fra opgavebeskrivelsen til løsning og evaluering. Derudover vil han typisk gå til de relevante fagpersoner og sparre med dem – og evt. indbyde dem i opgaven.
Flerfagligt arbejde foregår derfor også, når flere fagpersoner indgår i opgaveløsningen – men uafhængigt af hinanden, og hvor løsningen til sidst koordineres umiddelbart før afrapporteringen.

Tværfagligt arbejde
Det tværfaglige arbejde er kendetegnet ved at en gruppe af fagpersoner med forskellige fagligheder udfører opgaven i et meget tæt fællesskab – lige fra opgavens modtagelse og beskrivelse, dataindsamling og behandling, løsning og evaluering.
Herved kvalificeres de enkelte faggruppes metoder, såvel fagdefinerede som personforetrukne, og der udvikles helt nye metoder og problemforståelser. 
 

Den ergonomiske konsulent

Konsulenten selv er selvfølgelig en af de vigtigste interessenter i opgaven.
Flg. emner har stor indflydelse på hvordan konsulenten indtræder i opgavevirksomhedens system, på opgaveformuleringen, løsningerne og opgaveløsningens implementering og succes.
Konsulentens:

·         personlige og faglige kompetencer

·         anciennitet

·         erfaringer med lignende problemtype

·         erfaringer og præferencer for løsningsmodeller

·         kulturelle baggrund

·         personlige læringsstile

·         personlige anti- og sympatier