Virksomhedens karakteristika

Virksomheden har en række karakteristika set ud fra forskellige organisationsforståelser, som den ergonomiske konsulent bør overveje, om det er relevant at kortlægge inden opgaveaftalen forhandles med virksomheden:

  • Hvad er det for en virksomhed?
    - Hvilken tilknytning har de til rådgiverens virksomhed?
    - Hvilken branche tilhører den?
    - Hvilken størrelse har den (lille, mindre, mellemstor, stor, koncern)?
    - Hvad producerer de (hvad er deres kerneydelse)?

  • Organisatorisk opbygning?
    - Afdelinger
    - Ledelsesorganisationens opbygning
    - Personale og ledelsespolitikker
    - Arbejdsmiljøorganisationens opbygning (MED- struktur)
    - Personalesammensætning
     
  • Virksomhedens kultur?
    - Ledelseskulturen (flad/hierarkisk, magtkultur/rollekultur/opgavekultur/personkultur)
    - Sikkerhedskulturen.
       Se fx:

      -  NFA's værktøjer til afdækning af sikkerhedskultur:
          - skema til medarbejdere
          - vejledning til skema
          - scoringsark
          - auditskema

       - Arbejdstilsynets og BAR Industris værktøjer fra NUL Ulykker:
         - analyse af sikkerhedskultur
         - ændring af sikkerhedskulturer

       - Videnscenter for Arbejdsmiljø
          - Forskellige brancherettede værktøjer
  • Geografisk opbygning?
    - Hvor er de fysiske enheder placeret (bygninger lokalt, afdelinger tværgeografisk, Danamrk/globalt)?
    - Hvor er de organisatoriske enheder placeret (produktion, salg, ledelse, bogholderi, administration m.v.)?
  • Samarbejds- og kommunikationsstruktur?
    - Organisering på tværs
       - hvordan er magtfordelingen i ledelsen (fomelt/uformelt)?
       - hvilke roller har de enkelte ledere?
       - yderligere nøglepersoner?
    - Grad af arbejdsdeling?
    - Sags- og arbejdsgange
        - hvem træffer beslutninger og hvordan?
        - hvordan foregår samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere?
      - Mødestruktur og -kultur
      - Hvordan kommunikeres der (skriftligt/mundtligt)?
      - Hvordan løses konflikter?
  • Teknologi?
    - Karakter?
    - Udbredelse?
    - Formål?
    - Strategier?
    - Teknologiens indflydelse på effektivitet, produktivitet, arbejdsdeling, kvalifikationskrav og personaleudvikling
  • Økonomi og ressourcer?
    - Hvilke ressourcer er til rådighed
    - Hvem har ansvaret for budgetrammer, løbende dispositioner, budgetopfølgning, resultatvurdering
    - Hvornår foregår budgetlægning, omprioriteringer, budgetopfølgning og resultatvurdering
    - Afspejler budgettet virksomhedens mål og strategier
    - Anvendes tidsregistrering, produktmål  på hele virksomheden/udvalgte afdelinger
    - Er der styr på økonomien (hvordan klarer virksomheden finanskrisen?

  • Historik
    - Hvor længe har virksomheden været kunde?
    - Tilknytning til rådgivervirksomhed igennem årene?
    - Hvilke opgaver er løst og hvornår:
       - Fagtype opgaver
       - Størrelser af opgaver
       - Generelle opgaver
       - Hvor længe siden opgaverne løst (lignende opgaver)
       - Lovpligtige opgaver (APV, støjkortlægning, helbredssamtaler, trykluftsmålinger m.v.)
       - Påbud fra Arbejdstilsynet