Konkrete problematikker

Der vil som oftest være behov for et indledende besøg på virksomheden inden en opgaveaftale forhandles på plads. Besøget bør indeholde følgende elementer:

  • Kontakt med rekvirenten og evt. andre interessenter på virksomheden
    - præsentation af hhv rekvirent og konsulent
    - introduktion til opgaven
  • Kort screening af ergonomiske og andre relaterede  arbejdsmiljøproblemer ved de berørte arbejdspladser
    - rekvirent viser konsulenten rundt på de relevante arbejdspladser og konkretiserer opgaven
    - konsulenten screener arbejdspladserne og noterer sig konkrete arbejdsmiljøproblematikker
    - konsulenten udbygger og kvalificerer rekvirentens beskrivelse af opgavens problematikker ved at spørge ind til dem via sin viden om:
       - typiske arbejdsmiljøproblematikker (kortlagt ved opgavemodtagelsen)
       - teoretisk viden om arbejdsmiljøproblematikkerne
       - organisationsforståelser
  • Efter screeningen forhandles et udkast til opgaveaftalen med rekvirent og evt. andre interessenter på virksomheden. Heri skal indgå:
    - hvilke mål og succeskriterier har virksomheden med denne opgave?
    - hvilke metoder til registrering, analyse og vurdering har størst mulighed for at leve op til de forventede mål og succeskriterier?
         (hvilke metoder passer bedst til opgavens problematikker, virksomhedens kultur og konsulentens arbejdsmetoder?)
    - hvilke formidlingsmetoder er den optimale for opgaveløsningen af opgavens resultater?
        (hvilke metoder passer bedst til opgavens problematikker, virksomhedens kultur og konsulentens arbejdsmetoder?)
    - ønsker virksomheden at konsulenten bistår med implementering af løsninger, og i givet fald - hvilke implementeringsmetoder skal der 
      anvendes
    - hvordan skal opgaven evalueres bagefter (såvel løsningerne som opgaveforløbet)
        (hvilke metoder passer bedst til opgavens problematikker, virksomhedens kultur og konsulentens arbejdsmetoder?)
    - særlige hensyn eller vilkår konsulenten skal være opmærksom på?
    - foreløbig tidsplan for de enkelte aktiviteter i opgaven
  • I forhandlingen om mål og succeskriterier kan konsulenten inddrage DWIF-modellen (Dynamic Worktask In Focus - model)
  • Til sidst på mødet giver konsulenten et kort rids over den foreløbige opgaveaftale og fastlægger sammen med rekvirenten en tids- og handlingsplan for selve kontraktindgåelsen