Når opgaven modtages bør den ergonomiske konsulent overveje følgende faktorer:
Hvem er rekvirenten? - Har han kompetence til at igangsætte opgaven – herunder økonomisk og organisatorisk kompetence? - På hvilket (ledelses)-niveau befinder han sig? - Kender han problematikken på egen hånd? - Hvad er hans holdning til problematikken?
Hvem er kontaktperson på virksomheden? - Er der en officiel kontaktperson på virksomheden, som skal godkende opgaven før den startes?
- Er han blevet orienteret/har sagt god for opgaven?
Hvem er kontaktperson på opgaven? - Har han kompetence til at ændre på opgavens indhold og økonomiundervejs?
Hvem er arbejdsmiljørepræsentant/-leder?
- Arbejder arbejdsmiljørepræsentanten og -lederen i den aktuelle afdeling? - Hvad er deres kompetencer? - Hvilken placering har de i arbejdsmiljøorganisationen?
Hvilke medarbejdere/afdelinger er berørte? - Hvad produceres i de berørte afdelinger? - Hvilke arbejdsopgaver har de berørte medarbejdere? - Hvor mange medarbejdere drejer det sig om?
Hvem er kontaktansvarlig hos arbejdsmiljørådgiver? - Er egen kontaktansvarlig blevet orienteret om opgaven?
Hvad er problemstillingen (hvad ønsker virksomheden løst?) - Hvad er hovedoverskriften på opgavens problematikker: - Manuel håndtering - EGA - Dårlige arbejdsstillinger og -bevægelser - Andre ergonomiske problemstillinger