Opgavemodtagelsen

Når opgaven modtages bør den ergonomiske konsulent overveje følgende faktorer:

  • Hvem er rekvirenten?
    - Har han kompetence til at igangsætte opgaven – herunder økonomisk og organisatorisk kompetence?
    - På hvilket (ledelses)-niveau befinder han sig?
    - Kender han problematikken på egen hånd?
    - Hvad er hans holdning til problematikken?

  • Hvem er kontaktperson på virksomheden?
    - Er der en officiel kontaktperson på virksomheden, som skal godkende opgaven før den startes?
    - Er han blevet orienteret/har sagt god for opgaven?
  • Hvem er kontaktperson på opgaven?
    - Har han kompetence til at ændre på opgavens indhold og økonomi undervejs?
  • Hvem er arbejdsmiljørepræsentant/-leder?
    - Arbejder arbejdsmiljørepræsentanten og -lederen i den aktuelle afdeling?
    - Hvad er deres kompetencer?
    - Hvilken placering har de i arbejdsmiljøorganisationen?
  • Hvilke medarbejdere/afdelinger er berørte?
    - Hvad produceres i de berørte afdelinger?
    - Hvilke arbejdsopgaver har de berørte medarbejdere?
    - Hvor mange medarbejdere drejer det sig om?
  • Hvem er kontaktansvarlig hos arbejdsmiljørådgiver?
    - Er egen kontaktansvarlig blevet orienteret om opgaven?
  • Hvad er problemstillingen (hvad ønsker virksomheden løst?)
    - Hvad er hovedoverskriften på opgavens problematikker:
       - Manuel håndtering
       - EGA
       - Dårlige arbejdsstillinger og -bevægelser
       - Andre ergonomiske problemstillinger